Käpylän musiikkiopistossa on käynnissä huikean hieno teatterillinen musiikkiprojekti, joka perustuu Pieni merenneito -tarinaan. Projekti on Lisa Pälikön ideoima ja siinä soittavat opistomme oppilaista Kaisa Kettula (huilu), Jemina Manssila (huilu ja alttohuilu), Amira Rachad (klarinetti), Pentti Rantanen (bassoklarinetti), Cecilia Maijala (viulu), Alviina Maliniemi (sello) ja Sauli Niemi (piano). Lisa puhui tästä ideasta minulle jo pari vuotta sitten ja keväällä 2016 aloitimme aktiivisesti projektin työstämisen. Lisa visioi esitystä, jossa tarina kerrottaisiin musiikin ja koreografisen liikkeen keinoin. Musiikki koostuisi sekä improvisaatiosta että tarkasti nuotinnetusta musiikista. Pedagogisena ajatuksena olisi käyttää musiikissa erilaisia laajennettuja soittotekniikoita, jotka poikkeavat ns. normaaleista soittotavoista. Tällaisilla tekniikoilla olisi mahdollista luoda jännittävää sointia, joka olisi tärkeä osa musiikillista tarinankerrontaa. Improvisaatio aloitettaisiin Lisan ja Pekka Koiviston kanssa syksyllä ja minä hyppäisin mukaan säveltämään improharjoitusten pohjalta loppuvuodesta. Tällä suunnitelmalla aloitettiin keväällä 2016 aktiivinen apurahojen haku. Teoston sävellystilaustoimikunta myönsi rahoituksen sävellystyöhön ja Alfred Kordelinin säätiö muihin kustannuksiin. Suuri kiitos myönnetyistä avustuksista!
Rahoituksen varmistuessa pystyimme toteuttamaan suunnitelmamme ja viemään projektia vielä kunnianhimoisempaan suuntaan. Huilutaiteilija ja Käpylän musiikkiopiston huiluopettaja Hanna Kinnusen kautta saimme mukaan nykymusiikkiyhtye defunensemblen, jonka huippumuusikot lupautuivat projektiin oppilaiden kouluttajiksi. Defunensemblestä Hanna Kinnusen lisäksi projektissa ovat mukana Emil Holmström (piano) ja Mikko Raasakka (klarinetti). Sellisti Riku Vartiainen ja viulisti Eriikka Maalismaa täydentävät vielä loistavaa kouluttajakaartia.
Joulukuussa 2016 pääsimme seuraamaan defunensemblen konsertin kenraaliharjoitusta. Oli mahtavaa seurata ensemblen työskentelyä ja päästä kulissien taakse tarkkailemaan miten konsertin teoksia työstettiin. Erityisesti valaiden laulua kuvaava George Crumbin Vox Balanae jäi konsertista mieleeni, koska se liittyi jollain tavalla myös Merenneito-projektiin; merellistä tunnelmointia on molemmissa.
Aloitin Merenneidon aktiivisen sävellystyön tammikuun alussa. Marras-joulukuussa olin lähettänyt soittajille jotain nopeasti kyhättyä materiaalia, mutta nyt tammikuussa minulla on ollut enemmän aikaa tämän projektin parissa. Sävelsin kolme osaa seitsemästä tammikuun lopun workshop-viikonloppua varten, jossa oppilaat pääsivät työskentelemään opettajiensa kanssa. Oli hienoa seurata, miten tehokkaasti ja tarkasti muusikot neuvoivat oppilaita. Oppia tuli niin yhteissoittoon kuin uusiin soittotekniikoihinkin. Itsekin sain paljon ideoita, miten jatkan teoksen säveltämistä. Tärkeää oli myös päästä kuulemaan, miten säveltämäni musiikki oikein soi oppilaiden soittamana. Säveltäessä sitä yrittää aina kuunnella musiikkia mielessään parhaansa mukaan ja ottaa käytännön rajoitukset huomioon. Tietokonekin auttaa kuuntelussa hieman, mutta lopullisen vastauksen musiikin toimivuudesta saa vasta, kun kuulee sen oikeilla soittimilla soitettuna.
Kaikki näyttää tällä hetkellä erittäin lupaavalta, vaikka työtä onkin vielä paljon. Oppilaat osoittavat parhaimmillaan lähes ammattimaista osaamista teoksen parissa. Tästä on tulossa ainutlaatuinen musiikkiopistoprojekti, joka hakee monipuolisuudessaan ja laajuudessaan vertaistaan. Upeiden oppilaiden ja kouluttajien ansiosta tällainen projekti on mahdollista toteuttaa. Kannattaa siis laittaa esitysajankohta jo kalenteriin: ensiesitys pidetään 19.5.2017 Helsingin Konservatorion konserttisalissa.
Teksti: Ilkka Hammo