Sain juuri pyynnön osallistua luutunsoittajana todennäköisesti suurimpaan vanhan musiikin projektiin, jota Suomessa koskaan on järjestetty, Alessandro Striggion Missa sopra Ecco sì beato giorno-nimiseen teoksen esitykseen. Tämä messu sävellettiin Firenzessä 1560-luvulla, ja sillä on mielenkiintoinen historia, se oli nimittäin kadoksissa yli 400 vuotta. Se on myös kokoonpanoltaan suurin teos, joka siltä ajalta on säilynyt.
Striggio oli ruhtinas Cosimo I de’ Medicin hovisäveltäjä. Medicit olivat kuuluisia varakkuudestaan, mutta ennen kaikkea kiinnostuksestaan taiteita ja ennen kaikkea musiikkia kohtaan. He kiinnittivät hoviinsa ajan taitavimpia taiteilijoita ja ymmärsivät myös tilata heiltä suurenmoisia teoksia. Voimme mm. osittain kiittää heitä oopperan synnystä, sen juuret ovat intermedi-sävellyksissä, joita esitettiin teatterinäytelmien välimusiikkina.
Myös uskonnollisessa musiikissa Medicit halusivat luoda jotain suurta ja ennenkuulumatonta. Tähän aikaan moniääninen (polyfoninen) tyyli oli vielä hallitseva, ja Striggio päätti saatuaan tilauksen viedä tyylin mahdollisuudet äärimmilleen. Messun esittämiseen tarvitaan viisi kuoroa, jokainen näistä on 8-ääninen ja teoksen viimeisessä osassa 12-ääninen. Tämä tarkoittaa siis, että kunkin kuoron minimimäärä on 12 laulajaa, joka laulaa kukin oman äänensä. Jos jokaiseen ääneen halutaan kaksi laulajaa, laulajia olisi 120 kpl jne… eikä tässä vielä kaikki! Jokaiselle kuorolle on oma soitinyhtye vahvistamassa ja elävöittämässä sointia, joten tämän teoksen esittäminen vaatii valtavan koneiston. Aivan tarkalleen ei tiedetä millaisella kokoonpanolla messua on esitetty, mutta siitä on säilynyt bassostemman nuotti, jota soittajat voivat käyttää pohjana sointusäestykselle.
Muita tämän mittakaavan teoksia on myös sävelletty tähän aikaan. Striggiolla on 40-ääninen motetti Ecce beate lucem, ja parilta muulta italialaiselta säveltäjältä Malvezzilta ja Rossettolta on säilynyt 30- ja 50-ääniset motetit. Mielenkiintoista on, että englantilaisella Thomas Tallisilla on 40-ääninen teos Spem in alium, jonka hän sävelsi mahdollisesti kuultuaan Striggion motettia tai messua. Saatuaan teoksen valmiiksi Striggio nimittäin kiersi Eurooppaa isäntänsä kanssa, ja se esitettiin useassa paikassa, mm. Münchenissa, Pariisissa ja tosiaan Lontoossa. Jokaiseen paikkaan tehtiin ilmeisesti nuoteista kopio, joka jätettiin lahjaksi. Tästä huolimatta teos katosi yli 400 vuodeksi. On vielä epäselvää kuka löysi teoksen ensimmäisenä, selvää on kuitenkin, että se esitettiin uudestaan ensimmäisen kerran vasta vuonna 2007 Englannissa, ja tämän esityksen johtaja Davitt Moroney väittää, että oli löytänyt teoksen pari vuotta aikaisemmin. Teos löytyi Pariisin kansallisesta kirjastosta, ja on ilmeisesti 1600-luvulla tehty kopion kopio. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä, että ranskalainen kontratenori, kuoronjohtaja ja tutkija Dominique Visse olisi löytänyt teoksen jo 70-luvun lopussa. Oli miten oli, tästä saan varmasti kuulla lisää ensi talvena, Visse nimittäin tulee johtamaan esitystä mihin osallistun. Ja tärkeintä on tietysti, että teos on säilynyt ja on taas esitettävissä.
No miltä tällainen teos sitten oikein kuulostaa? Olen kuunnellut kahta äänitystä tästä, ja täytyy sanoa että tämä on aika… maagista musiikkia. Striggio ei käytä kaikkia voimavaroja jatkuvasti, vaan säilyttää 40-ja 60-ääniset jaksot huippukohtia varten. Se antaa valtavan dynaamisen vaihtelun teokselle, ja mahdollistaa huikeat tunnevaihtelut. Joissakin kohdissa käytetään vain yhtä 8-äänistä kuoroa, viimeinen osa Agnus Dei alkaa niin että jokainen 60 äänestä tulee mukaan yksitellen, toisiaan imitoiden.
Odotan innolla miten esiintyjät sijoitetaan esitystä varten, siinä on monta mahdollisuutta luoda tilavaikutelmaa, kun soivaa ja kaikuvaa tilaa voi käyttää tavallaan omana instrumenttina.
Teos löytyy Spotifysta ja CD-levyltä mm. Le Concert Spirituel- ja I Fagiolini-yhtyeiden tallenteina. Näistä tykkään itse ehkä eniten ranskalaisen Le Concert Spirituelin ja heidän johtajan Herve Niquetin tulkinnasta.
Alessandro Striggion Missa sopra Ecco sì beato giorno esitetään loppiaisena 6.1.2024 Turun tuomiokirkossa. Kuninkaantien muusikot-yhtyeen ja -kuoron esitystä johta Dominique Visse.
Lähde: Wikipedian artikkeli Missa sopra Ecco sì beato giorno (englanniksi)
Kirjoittanut Niklas Mellberg
Kitaransoitonopettaja, peruslinja