Toukokuussa 2020 toteuttamamme palautekysely opiston toiminnasta korona-aikana keräsi huikeat 283 vastausta. Suurkiitos kaikille palautekyselyyn poikkeusolojen keskellä vastanneille!
Suurin osa, 58,8% kyselyn vastaajista oli oppilaidemme huoltajia ja 41,2% itse oppilaita. Prosentuaalisesti eniten, 59,2%, vastauksia tuli taiteen perusopetuksen yksilöopetuksen oppilailta tai huoltajilta. Vastauksista 21,8% avoimen ryhmäopetuksen oppilailta ja loput vastaukset jakautuivat tasaisesti muskarilaisten, musiikkivalmennuslaisten ja avoimen yksilöopetuksen osallistujien kesken.
Iloksemme voimme todeta, että valtaosa vastaajista oli joko tyytyväisiä (40,8 %) tai erittäin tyytyväisiä (40,3%) opiston toimintaan ja etäopetukseen poikkeusolojen aikana. Soiton- tai laulunopetus toi lisäksi monelle paljon iloa poikkeusolojen keskellä.
Mutta petrattavaakin myös selvästi löytyi. Yksilöopetukseen oltiin selvästi tyytyväisempiä kuin ryhmäopetukseen, mikä on ymmärrettävää, sillä nykyiset videoyhteysalustat eivät tue yhteismusisoinnin, vuorovaikutteisuuden tai erityisesti muskareiden osalta elämyksellisyyden toteutumista parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä vaikutti suoraan opetuksen sisältöihin. Videoyhteyksissä on viivettä sekä äänen ja kuvan suhteen, joten normaali yhteissoitto ei vain ole mielekästä. Yksilöopetuksessa kullekin oppilaalle löytyy paremmin aikaa löytää yhteinen, toimiva etäopetuskanava ja -toteutustapa, kun taas ryhmässä opettajan on työajan puitteissa mahdotonta huomioida hyvin jokaisen oppilaan yksilölliset tarpeet, etäopetuksen vastaanottovälineistö ja välineistön käyttöön liittyvä osaaminen.
Haasteita oli myös etäopetuksen teknisessä toteutuksessa, mikä saattoi näkyä vaikkapa pätkivinä yhteyksinä ja vaihtelevien videoyhteysalustojen käyttönä. Reaaliaikainen etäopetus vaatii paljon tekniikalta. Kukin opettajistamme järjesti etäopetuksen pääsääntöisesti omasta kodistaan ja omalla välineistöllään sekä nettiyhteydellään, sillä siirtyminen etäopetukseen tapahtui käytännössä yhdessä yössä ja rytinällä. Valmistautumisaikaa ei ollut, ja ensisijainen tavoitteemme oli taata kunkin oppilaan musiikkiharrastuksen jatkuminen millä tahansa käytettävissä olleella keinolla. Mikäli vastaavaan tilanteeseen jatkossa joudutaan, tulevat etäopetuksen tavat, sovellukset ja välineistö olemaan yhtenevämmät koko opiston sisällä.
Nyt kerätyt kokemukset etäopetuksen toteutumisesta ovat tärkeässä asemassa, kun varaudumme tulevaisuuden vastaaviin tilanteisiin, joita toivon mukaan ei koskaan tule! Joka tapauksessa etäopetusvälineistö, -kanavat ja etäopetuksessa vaadittava uudenlainen pedagoginen osaaminen tulevat olemaan opistomme kehityskohteita tulevina vuosina. Kiitos kaikille oppilaillemme ja huoltajille kärsivällisyydestä sekä ymmärryksestä uudessa tilanteessa ja siitä, että haasteista huolimatta niin moni on jatkamassa harrastuksen parissa taas tulevana syksynä!