Muhan 5-kurssi on opettaja Pekka Koiviston mukaan ollut useille oppilaille varsin mieluinen kurssi. Siellä on kokeiltu säveltämistä monin eri tavoin ja opittu samalla vino pino asioita musiikin hahmottamisesta käytännön tekemisen kautta: Aiemmin opittuja asioita on pitänyt – tai saanut – soveltaa käytäntöön oman sävellysidean tai sovituksen toteuttamiseksi.
Muhan 5-kurssit pyörivät nyt kolmatta vuottaan Pekka Koiviston ja Maija Helveen ohjaamina. ”Teema ja variaatiot, kaanoneita, sovittamista ja erilaisia muotorakenteita on harjoiteltu, mutta kurssi on räätälöity kaikkien osalta, joten myös omat kiinnostuksen kohteet otetaan huomioon. Kaikki musiikin tyylit ovat sallittuja!”, vakuuttaa Pekka.
Säveltäminen sivuaineeksi?
Pekka Koiviston taustalta löytyvät Sibelius-Akatemian opinnot aiheesta, ja hän on ohjannut meillä ja muualla myös yksilöoppilaita, jotka kokeilevat säveltämistä. Mitä olette tehneet näillä yksilötunneilla?
”Kaikki säveltämisen kokeilu on hyvin oppilaslähtöistä. Nuoren oppilaan kanssa liikkeelle voi lähteä leikin kautta, kokeilla erilaisten äänien tuottamista ja näiden äänien organisoimista joksikin kokonaisuudeksi. Isompien tai aikuisten oppilaiden kanssa harjoituksissa voi joko käyttää tiettyjä parametrejä, joiden rajoissa sävellys tehdään, esim. tietty sävelidea, tietty kokoonpano tai tietty tyylilaji, josta lähdetään teosta rakentamaan”, kuvailee Pekka.
Sävellys voi lähteä vaikkapa pienestä motiivista, (vrt. esim. Beethovenin 5. sinfonian terssimotiivi), melodisesta ja rytmisestä aiheesta, jonka pohjalta kappale rakennetaan. Lähtökohtana voi olla myös mielikuva jostain, esim. myrsky. Miten sen voi toteuttaa musiikissa?
Jos sävelletään nuoteilla, samalla opiskellaan selkeän nuottikuvan tuottamista. Kynällä ja nuottipaperilla voi hyvin säveltää, mutta myös erilaiset tietokoneohjelmat, kuten MuseScore ja Garage-band, ovat käytössä.
Joko siis lähdetään liikkeelle organisoidusti, jolloin opettaja antaa lähtökohdan, tai oppilaalla on jo valmiiksi oma idea, jota lähdetään kehittämään.
”Oppilaan kiinnostus on liikkeellelähdön perusta.”
Analyysi opettaa työkaluja
Pekka sanoo tekevänsä itse paljon sävellysten korvakuuloanalyysiä ja sen siirtämistä nuoteiksi. Hän on todennut sen sangen hyödylliseksi oppimisen kannalta.
”Siinä oppii, miksi jokin teos kuulostaa juuri tuolta tietyssä kohdassa, mikä sen tekee? Isompien oppilaiden kanssa analysoimme sävellyksiä (soinnutus, soitinnus, muoto, tunnelman keinot) ja teemme harjoituksena samantyyppistä musiikkia. Mitä enemmän tiedät keinoja, sitä enemmän voit toteuttaa ideoitasi! Muotorakenteiden analyysi lisää oman sävellyksen suunnitelmallisuutta. Myös yritys ja erehdys on tärkeätä!”
Vain nerot säveltävät?
Oikaistaanpa yksi asia. ”Säveltäminen ei ole monimutkainen, vain neroille suunnattu asia, vaan kaikenlainen oma äänen tuottaminen ja järjestäminen on säveltämistä. Säveltäminen soveltuu – ja siitä on hyötyä – kaikille! Sävellyksen opettaja voi ohjata ihmisiä luovassa tekemisessä, löytämässä uusia asioita oman säveltämisen kautta.”
Kevään matineoissa tai muha-konsertissa kuultaneen joitakin lukuvuoden aikana syntyneitä sävellyksiä.
P.S. Kevään jatkoilmoittautumislomakkeessa löytyy kohta, jossa voi ilmaista kiinnostuksen sävellysopintoihin, ja sävellysohjausta voi saada myös avoimen yksilöopetuksen periodeina.
Kirjoittanut Pirjo Pesola