Lähetimme kaikkiin KMO:n koteihin helmikuussa kyselyt, joilla kartoitimme huoltajien ja täysi-ikäisten oppilaiden mielipiteitä opiston viestinnästä, palautteen antamisen mahdollisuuksista, tiloista, ilmapiiristä ja oppilaan saamista valmiuksista. Kyselyitä oli kolmenlaisia, ja ne oli suunnattu erikseen muskari- ja musiikkivalmennusperheille, taiteen perusopetuksen yksilöoppilaille ja aikuisryhmäläisille.
Palautteen antamisen mahdollisuus
Vastausprosentti kussakin kyselyssä jäi melko alhaiseksi, mutta pidämme silti tärkeänä, että jokaisella musiikkiopiston perheellä on halutessaan mahdollisuus antaa palautetta nimettömänä. Opiston aiempina vuosina toteuttamat kyselyt on kohdistettu yksittäisille ryhmille (kuten musiikkileikkikoululaiset) tai tietyn teeman ympärille (kuten korona-ajan toiminta). Tämänkertaiset kyselyt olivat laajempia, mutta niihin vastaaminen oli tehty nopeaksi. Jatkossa palaute- ja tyytyväisyyskyselyitä toteutetaan vuosittain, ja pyrimme antamaan vastaamismahdollisuuden kaikille vastaajaryhmille. Kuten te vastaajatkin, myös me opistolaiset arvostamme eniten suoraan annettua palautetta ja selkeitä kehitysehdotuksia.
Yleisvaikutelma vastauksista
Yleisvaikutelma vastausten perusteella oli, että teidänkin mielestänne kokonaisuus nimeltä Käpylän musiikkiopisto toimii hyvin! Opiston ilmapiiri koettiin hyväksi. Nykyiseen viestintään ja viestintäkanaviin ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä niin opiston laajemman tiedottamisen kuin oppilaan ja opettajan välisen tiedottamisenkin osalta. Laadukas opetus ja opettajat saivat vastauksissa paljon kiitosta. Tosin myöskin koettiin, että opettajien erilaiset opetustavat olivat joskus hämmentäviä tilanteessa, jossa perheestä on useampi lapsi opiston oppilaana eri opettajilla. Tähän rehtori kommentoi, että pidän erityisen tärkeänä, että opistomme opettajilla on pedagoginen vapaus! Emme ole vaatineet, emmekä tule jatkossakaan pakottamaan opettajia tiettyyn muottiin, yhtenäiseen pedagogiikkaan. Tärkein ohjenuoramme on uusittu opetussuunnitelma, jonka uusia toimintatapoja opettelemme yhdessä. Yhtä tärkeänä pidämme, että kukin opettaja saa noudattaa opetussuunnitelmaa omaan koulutukseensa, instrumenttiinsa, luonteeseensa ja kokemukseensa peilaten ja ennen kaikkea oppilas- ja yksilökohtaisesti! Jatkossa toivomme, että mikäli opettajien erilaiset opetustavat muodostuvat perheen sisällä haasteiksi, niin keskustelette asiasta ensisijaisesti oman opettajan (tai opettajien) kanssa. Ja mikäli asia ei etene sitä kautta, ottakaa yhteyttä rehtoriin.
Avoimissa vastauksissa oli erinomaisen hyviä yksittäisiä kehitysehdotuksia, joista suurimpaan osaan pystymme reagoimaan jo tämän kevään ja tulevan lukuvuoden toiminnan suunnittelun aikana. Esimerkkinä kirimuhan pitäminen lukuvuositarjonnassa tai etäopetuksen mahdollistaminen korona-ajan jälkeenkin joko yksittäisten yksilötuntien tai viikottaisen etämuhan osalta.
Ei kiusaamista
Erityisen iloisia ja onnellisia olimme vastauksista koskien kiusaamista. Lähes 100% vastaajista kertoi, ettei ole kokenut kiusaamista musiikkiopistolla. Kaikista vastauksista ainoastaan kahdessa mainittiin, että oppilas oli kokenut kiusaamista. Toinen tapaus on tullut rehtorin ja opettajan tietoon ja se on käsitelty pari vuotta sitten. Toisessa tapauksessa vastaaja ei halunnut, että asiaa käsitellään. Pidämme kiusaamattomuutta ja musiikkiopiston henkistä sekä fyysistä turvallisuutta erittäin tärkeinä ja arvoasteikossa korkealla!
Tilat
Eniten kritiikkiä saivat odotetusti musiikkiopiston tilat niin Taivaskalliontien kiinteistön, Karjalatalon kuin tulevan muuton tiedottamisenkin osalta. Samalla tilakysymyksistä huomaa parhaiten, että vastausten hajonta on suurta. Toiset kokevat Taivaskalliontien tilat “viihtyisiksi ja kotoisiksi”, toiset kokevat samat tilat “ankeiksi ja haiseviksi”. Toiset kokevat Karjalatalon “sympaattiseksi paikaksi”, toiset “kolkon oloiseksi”.
Tässä samassa yhteydessä kerrattakoon, että musiikkiopiston toiminta Taivaskalliontien tiloissa päättyy tämän lukuvuoden loppuun. Kaikkien Taivaskalliontiellä käyvien oppilaiden kaikki tunnit kevään loppuun asti pidetään tutuissa tiloissa, mutta välittömästi kevään opetuksen päätyttyä (pe 27.5.22) ryhdymme ripeästi muuttohommiin, ja kiinteistö tyhjennetään musiikkiopiston huonekaluista pe 3.6.22 mennessä.
Kevään aikana tulee Taivaskalliontien aulassa olemaan “Saa ottaa!” -kierrätyspisteitä, joihin sijoitamme milloin mitäkin tavaraa, joita kukin saa ottaa halutessaan itselleen. Tavarat kierrätyspisteillä vaihtuvat ja lisääntyvät sen mukaan miten meillä on mahdollisuus tyhjentää ja siivota kiinteistöä. Viime viikon talviloman aikana raivauksen kohteena olivat kellaritilat, jotka kokivat aikamoisen tyhjentymisen ja muodonmuutoksen.
Oppilaan saamat valmiudet
Poikkeuksetta kaikki kyselyssä nimetyt valmiudet koettiin samalla valmiuksiksi, joita oppilas opetuksesta saa: ilmaisutaitoja, luovuutta, rohkeutta, vuorovaikutustaitoja, tavoitteellisuutta, motoriikkaa, valmiuksia elinikäiseen taiteen harrastamiseen ja niin edelleen. Meidän nimeämiemme valmiuksien lisäksi olitte vastauksissanne kirjanneet vielä pitkän listan myös muita oppilaan saamia valmiuksia.
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen sekä avoimien vastauksien osalta todettakoon, että menneet kaksi vuotta eivät varsinaisesti ole tukeneet tätä tavoitetta. Vastauksissa näkyikin meillä kahden vuoden aikana aloittaneiden oppilaiden kokemus vähäisestä yhteisestä tekemisestä, eri-ikäisten oppilaiden kohtaamisesta, kavereiden löytämisestä ja niin edelleen. Tunnistamme tämän ja olemme siitä itsekin hyvin surullisia! Samalla pidämme kovasti peukkuja, että pandemia ja sen tuomat rajoitukset olisivat vihdoin väistyneet ja pystyisimme jälleen järjestämään toimintaa, jossa nämä kohtaamiset toteutuisivat.
Lopuksi
Lämmin kiitos kaikille kyselyymme vastanneille! Nostamme lopuksi vielä esiin muutamia erityisen mieltä lämmittäviä otteita palautteiden joukosta:
“Mielestäni opistolla on ihana, kannustava ja rauhallinen ilmapiiri, jokainen saa olla omanlaisensa.”
“Tunne on kuin olisimme yhtä suurta perhettä ja se on hieno tunne.”
“Kansanmusiikkipuolen yhteisöllisyys on uraauurtavaa”
“Minusta musiikkiopisto on osoittanut, että vaikeinakin aikoina voi löytää toimivia ratkaisuja, joilla koulutusta voidaan jatkaa, vaikka ympäristö menisi muuten kiinni kokonaan.”
“Olisinpa itse saanut lapsena yhtä hyvää opetusta!”
Kirjoittajat:
Rehtori Tuuli Talvitie
Opintosihteeri Anna Jaara