Miltä kuulostaa superpallo tai vesiputous, miten sen voisi soittaa? Miten toimii eläintenhoitokone tai legopalikantekokone, millaista ääntä se pitää? Voiko tarinan keksiä ryhmässä niin, että jokainen sanoo yhden sanan kerrallaan? Muun muassa tällaisia asioita pääsivät pohtimaan ja toteuttamaan Käpylän musiikkiopiston ensimmäisen Luomus-kurssin osallistujat lauantaina 26.3. Karjalatalolla. Mukana oli 14 opiston 8–11-vuotiasta oppilasta sekä ohjaajina käyrätorvensoiton opettaja Anni Juvonen ja musiikin hahmottamisen ja pianonsoiton opettaja Maija Helve.
Luomus-kurssin ohjelmaan kuului lämmittely- ja tutustumisleikkejä, luovuutta herättäviä harjoituksia, soittimilla improvisointia, oman tarinan keksimistä ja sen pohjalta säveltämistä pienissä ryhmissä. Oppilaat osallistuivat innokkaasti ja ryhmäytyivät nopeasti. Lapset heittäytyivät rohkeasti erilaisiin harjoituksiin ja saivat tehtyä pienryhmissä omat musiikkitarinansa, jotka esitettiin lopuksi kaikille.
Lapset ovat hyvin kekseliäitä ja luovia, mutta silti vieraassa porukassa improvisoinnin ja säveltämisen aloittaminen vaatii lämmittelyä. Vuorovaikutusharjoituksilla on tärkeä tehtävä turvallisen, myönteisen ja sallivan ilmapiirin luomisessa, joka rohkaisee käyttämään luovuutta ja omaa ilmaisua. Improvisoinnin ja säveltämisen pohjana voidaan käyttää esim. tarinaa, kuvaa tai liikettä. Oleellista on keskittyä siihen, mitä haluaa kuvata, millaista tunnelmaa etsiä tai millaista äänenväriä käyttää, ja sitten etsiä soittimesta sopivat sävelet ja soittotavat idean toteuttamiseen. Improvisointi ja säveltäminen ovat pohjimmiltaan leikkimistä musiikin eri elementeillä.
Ajatus Luomus-kurssin järjestämisestä syntyi tarpeesta saada tehdä rauhassa luovia harjoituksia, joihin soittotunneilla ja muharyhmissä on aina liian vähän aikaa. Nykyisessä opetussuunnitelmassa oman musiikin tekeminen on entistä tärkeämmässä asemassa. Me molemmat ohjaajat olemme osallistuneet Sibelius-Akatemiassa opiskellessamme LUOMUS-opintoihin, joissa musiikki- ja teatteri-improvisaation tekniikoita yhdistämällä tehtiin koululaisten, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyönä erilaisia musiikkiesityksiä. Musiikin lehtori Riitta Tikkanen kuvaa opintojaksoa Taideyliopiston sivuilla näin:
“Luovat muusikontaidot (LUOMUS) -opintojaksoilla opetus perustuu ajatukselle jokaisen osallistujan taiteellisten ideoiden ja ajatusten hyväksymisestä, kunnioittamisesta ja arvostamisesta. LUOMUS -koulutuksen tavoitteena on antaa ilmaisun ja rakentavan vuorovaikutuksen työkaluja lasten ja nuorten kohtaamiseen luovissa projekteissa.”
Improvisaatioteatteri Stella Polaris toi 1990-luvulla Suomeen englantilaisen Keith Johnstonen improvisaatiometodin, jonka ideana oli auttaa näyttelijöitä selviämään esityksissä tilanteista, jotka eivät menekään käsikirjoituksen mukaan. Myöhemmin Sibelius-Akatemia alkoi tehdä yhteistyötä Stella Polariksen kanssa LUOMUS-opinnoissa ja taidekasvatusprojekteissa. Improvisaatiometodin ydinajatuksena on olla vuorovaikutuksessa ja kuunnella toisia. Improteatterin motto “moka on lahja” tarkoittaa sitä, että ei oikeastaan ole olemassa mokia, vaan niin sanotusta mokasta voi syntyä jotain vielä parempaa, kun siihen suhtaudutaan mahdollisuutena. Teatteri-improvisaation harjoitukset auttavat myös muusikoita esiintymisjännityksen hallinnassa, rohkaisevat spontaaniuteen ja heittäytymiseen ja ovat siten erinomaista esiintymisvalmennusta. Monella on kokemuksia konserttitilanteista, joissa kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan, jolloin kokemukset improvisoinnin harjoittelusta auttavat luovimaan rohkeasti eteenpäin.
Toivottavasti voimme pian järjestää seuraavan Luomus-kurssin, hauskaa oli!
Kirjoittajat: Maija Helve ja Anni Juvonen