Opettajien koulutus- ja työhyvinvointipäivä 19.11.21
”Linja-autossa on tunnelmaa”, kun Keski-Helsingin musiikkiopiston ja Käpylän opettajat suuntaavat yhdessä kohti Tamperetta! Iso porukka sinne on lähdössä, 29 opettajaa Käpylästä ja 17 Keski-Helsingistä.
Esimakua reissusta tamperelaisittain:
Miksi Tampereelle? Siksi, että siellä on erinomainen tilaisuus päivittää osaamistaan, saada uusia virikkeitä ja verkostoitua eri puolelta Suomea saapuvien kollegojen kanssa.
”Suomen musiikkikasvatusseura –FiSME ry järjestää marraskuussa järjestyksessään jo viidennet mukapäivät. Mukaan! kokoaa kaikki musiikkikasvatuksesta kiinnostuneet toimijat yhteiseen koulutus- ja verkostoitumistapahtumaan. Tapahtuma on nelipäiväinen ja toteutetaan yhteistyössä Tampere-talon ja Tampereen kaupungin kanssa.” (www.fisme.fi )
Nyt muutan kaiken!
Soiton- ja laulunopettaja on opiskeluaikojen jälkeen oman aktiivisuutensa varassa osaamisensa päivittämisessä. Jokainen työtä tekevä tietää, miten tärkeää on samaa työtä tekevien tapaaminen ja kokemusten vaihto.
Yksittäiset oppilaat ovat kyllä erilaisia, mutta ongelmat oppilasjoukoissa jo usein yhteisiä. Ratkaisuja haastaviin tilanteisiin saattaa olla kokeneella opettajalla jo tukuittain takataskussa, kun nuori opettaja vasta pähkäilee, miten reagoisi. Vanha konkari taas joutuu päivittämään ja haastamaan omaa osaamistaan kohdatessaan nuoria, juuri opiskelunsa päättäneitä kollegoita. Tuo onkin loistava ajatus! Ehkä kokeilisinkin tänä vuonna…? Olisikohan tarvetta muuttaa jotain opetuksessani?
Opettajien koulutus ja uudet virikkeet virkistävät sekä opettajia että heidän yhteistyötään. Kun juttelee vieraamman kollegan kanssa, oman työn eri puolet saattavat saada uusia merkityksiä kollegan katsoessa – periaatteessa samaa – työtä hieman toisesta vinkkelistä. Käpylän musiikkiopisto on merkinnyt perjantain 19.11. opetuksettomaksi päiväksi, joka uhrataan opettajien jatkokoulutukselle ja työhyvinvoinnin edistämiselle. Hyvään tarkoitukseen siis.
Saa nähdä, mikä vaikutus Mukaan-päivällä on opettajiimme. Kertokaa sitten, miltä kotivinkkelistä vaikuttaa, onko lapseni opettaja ollut innostuneempi, kekseliäämpi tai kärsivällisempi – vai lopen uupunut – Tampereen koulutuspäivän jälkeen.
Kirjoittaja: apulaisrehtori Pirjo Pesola