Musiikin hahmotusaineet eli muha (ent. musiikin perusteet) muuttuu uuden opetussuunnitelman mukana. Tärkeimmät sisällöt pysyvät kuitenkin samoina. Musiikin lainalaisuudet sinällään eivät ole muuttuneet. Pieni terssi on pieni terssi, G-avain ei muutu X-avaimeksi, eikä barokkimusiikkia luultavasti koskaan tulla määrittelemään teknoksi. Viimeisestä tosin ei voi olla ihan varma ;).
Musiikin hahmotusaineet on ollut ja tulee olemaan oleellinen osa opintoja musiikkipolun eri vaiheissa. Lukuvuonna 2019–2020 uuden ja vanhan opetussuunnitelman mukaiset muhat kulkevat rintarinnan. Syksyllä 2020 vanhalle opetussuunnitelmalle sanotaan muhan osalta kaunis kiitos ja heihei. Opisto tiedottaa tästä tarkemmin ja laajemmin keväällä ennen jatkoilmoittautumisten avautumista.
Mitä siellä musiikin hahmotusaineiden tunneilla nykyään oikein tehdään, muha-opettaja Maija Helve?
“Suurin osa ajasta soitetaan ja lauletaan, välillä kuunnellaan ja kirjoitetaan. Koska muha-tunneilla ollaan ryhmässä, on mielekästä tehdä asioita yhdessä. Mennään vaikka piiriin ja harjoitellaan sykettä ja tahtilajeja lähettämällä erilaisia ääniä tai rytmejä kulkemaan päällekkäin. Opetellaan laulamaan moniääninen kaanon ja tehdään siihen päälle kehorytmi tai keksitään yhteinen säestys koskettimilla soittaen. Harjoitellaan intervalleja säveltämällä parin kanssa pieni kappale yhdellä intervallilla, jonka muut yrittävät tunnistaa. Harjoitellaan harmonian hahmottamista etsimällä sopivat soinnut tuttuun melodiaan, lauletaan ja säestetään kappale yhdessä ja keksitään vielä melodiasoittimille stemmoja sointujen pohjalta. Välillä pidetään teematunteja, esimerkiksi Halloween-viikon tunneilla sävellettiin tai improvisoitiin uusi musiikki luurankoanimaatioon.”
Toisin sanoen opetellaan hahmottamaan ja ymmärtämään musiikkia ja sen osatekijöitä: rytmiä, melodiaa ja harmoniaa. Musiikinteorian lisäksi opetellaan säveltapailua eli nuotista laulamista, korvakuulolta soittamista ja kuulonvaraista nuotintamista.
Miksi muha mielestäsi kuuluu musiikkiopintoihin? Tai miksi muha-tunneilla kannattaa käydä?
“Musiikin hahmotusaineet on kaikille yhteinen soiton- tai laulunopiskelua tukeva oppiaine, jonka tavoitteena on laajentaa oppilaiden musiikillista ymmärrystä ja antaa valmiuksia musiikin elinikäiseen harrastamiseen. Toisin sanoen muha-tunneilla opitaan muusikon taitoja, joista on iloa ja etua silloinkin, kun musiikkiopinnot ovat jo päättyneet. Opitaan soittamaan korvakuulolta, lukemaan sujuvammin nuotteja, säestämään, sovittamaan, säveltämään omaa musiikkia, improvisoimaan ja nyt myös käyttämään musiikkiteknologiaa. Musiikkitiedon tunneilla opitulla myös konserteista saa enemmän irti ja eri aikakausien musiikkia on helpompi ymmärtää.”
Opetussuunnitelma muuttuu, miten se vaikuttaa muhaan?
“Tärkeimpiä muutoksia opetuksessa ovat säveltämisen ja improvisoinnin painottaminen sekä musiikkiteknologian käyttö. Arviointia uudistetaan uuden opetusuunnitelman mukaiseksi. Myös valinnaisuutta on luvassa sekä perusopintojen lopulla että syventävissä opinnoissa.
Vielä tänä lukuvuonna osassa ryhmistä toteutetaan vanhaa opetussuunnitelmaa, mutta syksyllä 2020 musiikin hahmotusaineissa siirrytään kokonaan uuteen opetussuunnitelmaan, ja myös tasojen nimet muuttuvat lukujärjestyksessä. Perusopintojen sisällöt kevenevät hieman, ja työtavoilla pyritään tukemaan entistä enemmän oppilaiden aktiivisuutta ja luovaa toimintaa. Syventävissä opinnoissa on yksi yhteinen kurssi ja loput valitaan omien tarpeiden ja kiinnostuksenkohteiden mukaan.“
Ja kun ihmettelette, että mistä ja miksi ne MacBook Air -tietokoneet ovat muha-luokkaan ilmestyneet, niin meillä on meneillään Opetushallituksen hanke nimeltään Musiikillinen monilukutaito musiikin hahmotusaineiden opetuksessa. Pilottiryhminä toimivat sekä perus- että kamulinjalla muha 3 -ryhmät. Muha-tunneilla opittua tullaan entistä tiiviimmin integroimaan myös omille soittotunneille – ensin näiden pilottiryhmien oppilaiden sekä koekaniinien osalta, myöhemmin laajemmin.
Kirjoittajat: Tuuli Talvitie ja Maija Helve