Astun uudesta työhuoneestani Käpylän musiikkiopiston aulaan. Näen lapsia ja nuoria pitkän pöydän ääressä tekemässä läksyjään. Yhdellä on edessään nuotti ja hän selittää hengästyttävässä tempossa kaverilleen miten tuo ja tuo kohta on NIIIIIN hankala soittaa. Kulunut nojatuoli natisee, kun sen päälle on ahtautunut pari isompaa lasta kikattaen jollekin, jota he katsovat yhdessä puhelimesta. Kuulen pienen lapsen kiukuttelevan naulakolla, kuinka isä laittoi hänelle vahingossa veljen pipon päähän. Toinen lapsi koettaa saada äitinsä ymmärtämään, että nyt ei enää jutella toisten äitien kanssa soittotunnin jälkeen, vaan nyt lähdetään kotiin katsomaan Pikku Kakkosta. Opettajanhuoneesta kantautuu supattelua ja naurua. Mupeluokassa on selvästi tunti vaihtumassa, kun luokasta ryntää joukko lapsia, ja toiset koettavat vastavirtaan mahtua puolestaan luokkaan sisälle.
Minulla on niin hymyilevä olo seisoessani siinä kaiken keskellä katsellen ympärilleni! Tiesin uuteen työpaikkaani Käpylän musiikkiopistoon tullessani, että opisto on kotoisa ja yhteisöllinen. Mutta olen kuluneen kahden kuukauden aikana silti hämmästynyt, kuinka kotoisaksi ja yhteisölliseksi opisto onkaan osoittautunut, ja kuinka kotoisaksi tunnen oman oloni.
Koen itseni etuoikeutetuksi, kun saan tehdä töitä musiikkiopistossa ja erityisesti Käpylän musiikkiopistossa. Meidän perustehtävämme musiikkiopistossa on opettaminen ja oppimisen sekä kasvun mahdollistaminen. Lasten, nuorten ja aikuisten opettaminen, kasvattaminenkin, johdattaminen musiikin polulle ja polulla. Me kasvatamme lapsia ja nuoria musiikissa ja musiikkiin. Erityispiirteemme (verrattaessa muihin taiteen lajeihin) on yksilöopetus. Näen soiton- ja laulunopetuksen ainutlaatuisena kohtaamisena lapsen tai nuoren ja aikuisen välillä. Oppilas saa kohdata opettajansa ja opettaja oppilaansa koko lukuvuoden ajan joka viikko kahden kesken. Näistä kohtaamisista muodostuu usein ainutlaatuinen side oppilaan ja opettajan välille. Moni soiton- tai laulunopettaja on yksi tärkeä aikuinen lisää lapsen tai nuoren elämässä. Ja varsinkin suurten ryhmäkokojen aikakautena tämä on hyvin ainutlaatuinen asia.
Viime lukuvuoden aikana kaikissa Suomen musiikkioppilaitoksissa on viety läpi opetussuunnitelmauudistus. Keskeisimpiä uuden opsin sisältöjä ovat arvioinnin muuttuminen, uudet opintokokonaisuudet sekä yksilöllisempien opintopolkujen rakentaminen. Musiikkiopistot tarjoavat oppilailleen entistä monipuolisempaa opetusta, yhteistä oppimista, valinnaisuutta ja omien kiinnostuksen kohteiden syventämistä. Opintopolut mahdollistavat oppilaalle edelleen tavoitteellisen tasolta toiselle etenevän, iloa tuottavan musiikin harrastamisen, ammattilaisuuteen tai elinikäiseen ja voimaannuttavaan harrastamiseen tähtäämisen.
Uskon, että uudistusten keskelläkin meillä kaikilla on sama tavoite: haluamme mahdollistaa ja tukea lasten, nuorten ja aikuisten musiikillista kasvua laadulla, empaattisesti, yksilöllisesti ja yhteisöllisesti! Tämä välittyy Käpylän musiikkiopiston opettajista: he ovat työhönsä intohimoisesti ja oppilaisiinsa suurella lämmöllä suhtautuvia pedagogeja. Heidän työnsä tulokset on helppo kuulla ja nähdä: soitto ja laulu kaikuvat meillä upeasti, ja lapset hymyilevät!
Kyllä, musiikkiopisto-opetus Käpylässä voi hyvin!
Tuuli Talvitie
Käpylän musiikkiopiston rehtori 1.8.2018 alkaen